Testowanie serwisu WWW

Uważasz że Twój serwis jest już gotowy?

Nigdy nie będziesz miał pewności jeśli go dokładnie nie przetestujesz.

Strona internetowa jest już gotowa... Czas zebrać żniwo, ale czy już na pewno sukces jest na wyciągnięcie myszki? Czas przeprowadzić testy na żywym organizmie.

 

Bardzo często przy długiej pracy nad stroną WWW, szereg rzeczy staje się dla nas oczywiste. Przestajemy być obiektywnymi testerami, uczymy się serwisu na pamięć. Nie jesteśmy zdolni wychwycić najbardziej kluczowych niedogodności, które mogą bardzo negatywnie wpływać na ogólną funkcjonalność serwisu internetowego.

Testowanie funkcjonalne

  • Wybór testera - musi to być osoba, która posiada podobne umiejętnościach w posługiwaniu się komputerem i internetem jak internauci, do których kierujesz stronę WWW. Osoba, która nie wie czego dotyczy serwis, nigdy wcześniej nie widziała go na oczy, najlepiej osoba, której nie znasz.

    Zapewnij swojemu testerowi komfortowe warunki. Poinformuj co będziesz robił, jaki cel jest tych działań. Zapewnij go, że nie testujesz jego zdolności, tylko testujesz stronę internetową. Tester nie może wstydzić się powiedzieć: nie wiem co teraz zrobić, po co to, gdzie mam kliknąć, nie rozumiem tego... 
  • Pokaż stronę główną testerowi - zadaj pytania:
    • jak ocenia grafikę w skali 1..10,
    • co sądzi o kolorystyce,
    • czy wie czego dotyczy strona,
    • zamknij zakładkę i każ opisać testerowi zapamiętaną stronę, ocenisz jakie elementy najbardziej przykuły jego uwagę i zapadły w pamięci.
  • Wymyśl testerowi zadanie - np. chcesz kupić odkurzacz, ma być lekki, pojemny i mieć dużą moc... obserwuj czy tester nie napotka problemów, czy bez trudu dotrze do celu
  • Obserwacja - patrz i notuj, zwróć uwagę na momenty zawahania, kiedy tester chwyta za scrolla, nie bój się zadawać pytań, czy wież co teraz zrobić, czy wież po co to, czy masz jakieś wątpliwości, czy jest coś tutaj nie jasne, czy wiesz jaki jest cel danego etapu...

Testowanie wydajnościowe

Jeśli przewidujesz w serwisie duży ruch, konieczne jest przeprowadzenie testów wydajnościowych. Sprawdź czy serwis będzie funkcjonował poprawnie, przy dużej ilości użytkowników korzystających ze strony w jednym czasie.

 

  • przetestuj oprogramowanie serwisu pod kątem użycia procesora serwera
  • sprawdź przepustowość łącza, czy jest wystarczające aby obsłużyć założony ruch
  • przetestuj prędkość ładowania się Twojego serwisu internetowego do przeglądarki internetowej
  • przetestuj czy Twój serwis internetowy zbytnio nie obciąża przeglądarki klienta

 

Testowanie behawioralne

Analizuj statystyki strony internetowej. Sprawdzaj kolejne kliknięcia najbardziej aktywnych użytkowników. Zwróć uwagę, na których podstronach internauci przebywają dłużej, a które przeklikują dalej. Koniecznie określ, podstronę na której internauci najczęściej kończą przebywanie na Twojej stronie WWW.

 

Sprawdź w statystykach strony internetowej, jaki procent internautów odwiedzających Twoją stronę, faktycznie realizuje założone przez Ciebie cele. Określ, który krok może być dla nich niejasny, sprawiać trudności. Statystyki powinny być dla Ciebie źródłem najcenniejszej recenzji dotyczącej obranej strategii marketingowej strony.